Voordelen muziek tijdens het hardlopen aantoonbaar?

Heel veel mensen luisteren tijdens het hardlopen naar muziek. Belangrijkste reden? De tijd lijkt nét iets sneller te gaan. Heeft het ook andere voordelen?
Simpel gezegd JA! Lopen met muziek kan je prestaties aanzienlijk verbeteren.

Er zijn verschillende onderzoeken gepubliceerd waarin dit wordt onderbouwd er is wel een verschil in het soort training dat je doet. Ga je kort en intens trainen of staat er een duurloop op het programma.

Muziek tijdens een hoog intensieve training (HIT)

Het Canadese tijdschrift Psychology of Sport & Exercise publiceerde een onderzoek waarin 24 vrouwen en mannen een opdracht kregen. Hierbij werden zij gevraagd om drie keer op maximale snelheid te hardlopen gedurende een periode van 20 seconden. Hierbij hadden ze een herstelperiode van 2 minuten.

Dit werd bij elke deelnemer drie keer herhaald. Hierbij werd één keer werd geluisterd naar motiverende muziek met een up-tempo van rond de 120 BPM, daarna werd geluisterd naar een podcast, en bij de laatste ronde was er geen enkele afleiding.

color-shamrock-camo-1024x1024_1024x1024

Is er een aantoonbaar verschil? 

Onderzoekers hebben meerdere voordelen gevonden van muziek tijdens het hardlopen. Behalve dat de workout als leuker werd ervaren en er meer werd genoten, werden ook het piekvermogen en de hartslag van de persoon hoger.

Matthew Stork onderzoeker aan de Universiteit van British Columbia vermoed dat dit een combinatie is van fysieke en psychologische factoren. Het brein kan de neiging hebben om te synchroniseren met het ritme van de beluisterde muziek. Daarbij benoemd Stork ook dat het fysieke effect minder is in minder intensieve trainingen maar dat hierbij de het psychische gedeelte weer een grotere rol speelt omdat de muziek afleiding brengt van het lichamelijke ongemak.

Het ideale ritme voor jóuw training!

Dit is natuurlijk afhankelijk van de training die je uitvoert, hieronder een aantal muzieksoorten op basis van het aantal beats per minuut op basis van artikelen.

  • Hip Hop – tot 115 bpm
  • Techno – 120/160 bpm
  • Reggaeton/drum & bass 170/180 bpm

mighty-vibe-spotify-speler-safesporten

Spotify heeft samen met de Universiteit van Brunel ook onderzoek gedaan naar de positieve invloeden van muziek tijdens een workout. Daarvoor bestudeerden zij meer dan 6,5 miljoen afspeellijsten om er achter te komen welke muziek het meest populair was onder sporters. Onderzoekers stelde ook vast dat muziek je door je dalen heen kan trekken omdat je net dat beetje meer motivatie hebt op de momenten dat je anders op zou geven. Het luisteren van muziek kan de perceptie van vermoeidheid en inspanning verminderen met zo’n 10 tot 12%. Bijkomend voordeel is dat je hersenen in lijn met de muziek willen lopen en helpt dit je om de juiste cadans te houden.

Blijf ondanks de muziek wel bewust van je omgeving!

Wat veel mensen vergeten is dat het luisteren naar muziek helaas ook risico’s met zich meebrengt. Omdat de meeste hardlopers rennen met oordopjes die de gehoorgang afsluiten, zonderen zij zich automatisch af van andere verkeersgeluiden. Om dit te voorkomen zijn er inmiddels mooie alternatieven op de markt zoals bijvoorbeeld de bone conducting headsets van Aftershokz. Deze oordopjes sluiten de gehoorgang niet af en luister je schedel in plaats van je oren waardoor je alle omgevingsgeluiden nog goed kunt horen.

 

aftershokz-spotify

>
De waardering van safesporten.nl bij Webwinkel Keurmerk Klantbeoordelingen is 9.2/10 gebaseerd op 85 reviews.